Rzecznik Finansowy zapowiada, że odbiorcami II Raportu na temat ubezpieczeń na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym będą osoby, które wystąpiły na drogę sądową przeciwko ubezpieczycielom w sprawie opłat za przedterminowe rozwiązanie umowy. Dokument zostanie zaprezentowany w dniu 31 marca.

Przypomnijmy, że I Raport UFK* został opublikowany w grudniu 2012 r. przez Rzecznika Ubezpieczonych. Dokument był jednym z impulsów, które zwróciły uwagę szerokiego grona odbiorców, m.in. prawodawców i instytucji nadzorczych, na problemy właścicieli polis, którzy musieli wnosić opłaty za przedterminowe rozwiązanie umowy. Konsekwencją publikacji były działania mające na celu poprawę sytuacji właścicieli polis z UFK, których efektem są m.in. nowelizacja ustawy o działalności ubezpieczeniowej czy seria porozumień towarzystw ubezpieczeniowych z UOKIK.
 
Klienci nadal maja kłopoty…
 
Pomimo tych działań, wielu klientów nadal musi dochodzić swoich praw w sądzie. Dlatego też w dniu 31 marca opublikowany zostanie kolejny raport, który zawierać będzie opis konkretnych postępowań sądowych, które zakończyły się po myśli klientów. Z dokumentu będzie można dowiedzieć się m.in. kiedy właściciele tzw.: „uefek” będą mogli wcześniej bezkosztowo odstąpić od umowy, w raporcie będzie również informacja jak dochodzić swoich roszczeń w przypadku likwidacji takiej polisy ze stratą i na jaką pomoc ze strony Rzecznika Finansowego można liczyć.
 
Problematyka tegorocznego Raportu
 
Raport ma być zamknięty w 6 rozdziałach: problematyka postępowań sądowych w sprawach umów ubezpieczenia na życie z UFK, koszty początkowe w ujęciu produktowym i prawnym, reakcje i stanowiska organów państwa, doświadczenia międzynarodowe (sądowe/prawne) w dziedzinie ubezpieczeń inwestycyjnych, rekomendacje branżowe i wytyczne nadzoru; próby naprawy sytuacji związanej z niewłaściwym funkcjonowaniem polis z UFK, oraz działania oddolne poszkodowanych.
 
We fragmentach Raportu możemy przeczytać m.in.: „Pisząc o problematyce związanej z funkcjonowaniem na polskim rynku ubezpieczeń na życie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi oraz o działaniach Rzecznika Ubezpieczonych, mających na celu pomoc klientom tego rynku, nie sposób pominąć inicjatyw oddolnych, podejmowanych przez samych pokrzywdzonych, którzy często są pozostawieni sami sobie i zupełnie bezradni w walce z zakładami ubezpieczeń i bankami, którym powierzyli swoje życiowe oszczędności. Wielu z poszkodowanych korzysta z pomocy Rzecznika Finansowego (…) lub też zwraca się do miejskich albo powiatowych rzeczników konsumentów. Niektórzy z nich kierują skargi bezpośrednio do takich instytucji, jak UOKiK czy KNF, a nawet zwracają się do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. (…)”.
 
Źródło: rf.gov.pl